Než začnete číst – co si představíte pod pojmem vizuální gramotnost?
Nebojte se, za špatnou odpověď není žádná sankce, navíc bych si tipla, že většina z vás nebude daleko od pravdy…
Gramotnost
Při vysvětlování tohohle pojmu ráda začínám od konce.
Gramotný člověk umí číst a psát. Je to pravda? Dneska se ještě velmi správně dodává, že by měl také tomu čtenému rozumět – tedy, gramotný člověk nejen umí číst, ale také ví, co čte, textu rozumí.
Vizuální
Vizuální je prostě viděné. Fakticky. Nemusí to být obrázek. V širším pojetí je to prostě všechno, co vidíme, situace, prostředí, ale i ty obrázky. A dokonce i ten text! Text je také obrázek? Nevěříte? Znáte různé fonty? Jak na vás působí bezpatkové písmo, a jak patkové, a jak úzká písma na jak naopak ta baculatá? Je to obrázek. I bez toho, aby písmenka seřazená za sebou vytvořila nějaké slovo, mohou na nás působit a mít nějaký obsah.
Vizuální gramotnost
Je to tedy schopnost porozumět viděnému. V tom nejširším smyslu slova. V tom častěji používaném se mluví o zobrazovaném, o obrázcích – statických nebo pohyblivých. Obrazy nás provází všude a od narození. Mnohem dřív, než písmo a psaný text. Mnohem dřív, o celé roky dřív, než se učíme číst, se učíme rozumět obrázkům. V knihách, na fotkách, ve videu.
Estetika a vizuální gramotnost
Tyhle dvě oblasti rozhodně nejsou totéž (už jen proto, že estetika daleko překračuje hranice viděného), ale mají velké oblasti průniku. Ale i rozdílů – estetika, i ta všednodenní, se nějak nemůže zbavit snahy věci hodnotit z hlediska krásy/ošklivosti, ne/libosti, ne/příjemnosti… vizuální gramotnost je hodnotí z hlediska obsahu, srozumitelnosti, pravdivosti, informace. Obě disciplíny potom zajímá třeba působivost, schopnost nás nějak ovlivnit.
Kýč je kýč tam i tam
Třeba takový kýč – v rámci estetiky je kýč zajímavá kategorie, která má nepopiratelné estetické kvality, ale ne už kvality umělecké. Kategorie, která předstírá a hraje na naše city. Z hlediska estetiky i vizuální gramotnosti jde o to kýč identifikovat.
Vizuálně gramotný člověk bude vědět, že byl vytvořený za účelem jednoduchého zalíbení, způsobení “pocitu kognitivní snadnosti” (rozpoznatelnost) – nemusíme si moc namáhat myšlení. Víme, že v nás chce vyvolat nějakou emoci a ve spojení například s okolním textem mu dodat nějaké další vyznění. Kýč má moc manipulovat. Nezavrhuji kýč, třeba ten vánoční je moje slabost. Kýč může být i zajímavý, vytvořený schválně, schválně nás může provokovat.
Ať už vizuálně nebo esteticky gramotný člověk ho bude umět identifikovat. Tam, i tam – a o to jde. Kýč jsem si vybrala jako příklad, dalších příkladů bychom našli dostatek.
Dezinformace
Dezinformace jsou u nás aktuální doménou vizuální gramotnosti, tam míří většina školních kurikulí, tam je cíl její výuky ve školách. Ukazuje se, že v dnešní době oprávněně. Obraz vytržený z kontextu zasazený do nového textu najednou zobrazuje něco zcela jiného, než zobrazoval před tím. Jednoduše lže, záměrně manipuluje, většinou s cílem zasáhnout a vyvolat naše emoce a domněnky.
Manipulace a úprava fotografií je dneska technologicky neskutečně jednoduchou záležitostí. A obrazy, respektive celá vizuální oblast, mají na nás stejný vliv, jako staletí a tisíciletí před tím – jsou pro nás primárním zdrojem informací.
Estetika a vizuální gramotnost 2
Obě disciplíny si mohou velmi pomáhat. Zvlášť, když se budeme bavit o tom, co potkáváme dennodenně. Estetika všedního dne nás učí se pozorně dívat, poslouchat… být prostě vnímavý a umět používat zaměřenou pozornost.
Vizuální gramotnost nás učí, že to, co se dozvíme, můžeme… ne, měli bychom být schopni také vyhodnotit v kontextu informačního sdělení.
Ať jde o smajlík nebo o plakát na film, umělecké dílo nebo promo fotku, portrét nebo fotografii demonstrujícího davu, dětskou pohádku nebo večerní zprávy. Uspořádání náměstí nebo výlohy v obchodě. Typografickou úpravu knihy nebo prostřený stůl.
Věnovat pozornost našim smyslům a jejich používání se vyplácí na mnoha různých úrovních…
Pokud nechcete přicházet o mé nové články a ještě k tomu dostat nějaké ty zajímavosti navíc, zapište se k odběru občasníku zrůznýchsoudků nebo sledujte můj LinkedIn.