Hudebka + výtvarka vs. AI

Tento článek bude především reagovat na některé věci z Netradičního podcastu o AI

Následující odstavec ovšem přibyl nečekaně a tak nějak cestou. Protože však jde o aktuální situaci, která se zbytkem článku náhodou souvisí, je tu i tento odstavec:

…RVP VS. VÝCHOVY

29. 4. 2025 se v Praze uskuteční protestní akce 18 minut nestačí! PROTESTNÍ HAPPENING na podporu HUDEBNÍ A VÝTVARNÉ VÝCHOVY.
Ano, opět se úprava rámcově vzdělávacích programů úplně nepovedla a mně je to osobně dost líto, protože jeden z těch, kterým se to dává právě u výchov za vinu (Radek Marušák), byl kdysi jedním z mých učitelů na gymnáziu. Byl jeden z těch, kdo tehdy značně předbíhali dobu, kdo uměl žáky vnímat individuálně a nikdy nezapomenu na jím zapůjčenou knížku Jasnější než tisíc sluncí. I když už nevím, jak na to došlo a jak to, že dobře odhadl, že ve mně v těch čtrnácti letech zanechá sakra hlubokou stopu. A on zas nevěděl, že mu ji už osobně nevrátím, protože odejdu na konzervatoř. Jeho jméno jsem potkala po 25 letech…

Střih.

hudební výchova výtvarná výchova estetická výchova rvp protest

Svět se mění a školy by měly s ním. Ale jak?

Není to ani pár týdnů, co jsme se rozhodli dceru domškolačku přeregistrovat do nové kmenové školy. Chodila zatím do lesní komunitní, na dva dny v týdnu. Ale z mnoha pochopitelných důvodů dvoudenní program tato škola ruší a my jsme se museli poohlédnout jinde.

Zase z různých důvodů, které zde nejsou relevantní, jsme vyhodili kotvu v nově vzniklé škola podporující sebeřízené vzdělávání, ale také nebojící se technologií a s vizí, že současné školy v tomhle ohledu ne zrovna stíhají a někdy ani nejsou ochotné se snažit. (Popravdě, naše nová škola má i dost slušný ateliér a zahradu, takže obrazovky nejsou to jediné, co tam děti mohou zažít).

Píšu to proto, abych dala nějaký osobní rámec dnešnímu textu.
Podnět přišel na LinkedIn od jednoho s autorů podcastu, který z něj sdílel ukázku. V té se vyjádřil pro zrušení (parafrázuji) “výtvarky a hudebky, které jsou dětem v budoucnu k ničemu” a nahradil je aktuálními technologiemi a prací s AI.

Úplně chápu, proč padla volba na VV a HV. A chápu i to, že se někdo snaží dostat do škol aktuální dění na poli technologií, protože probíhá obrovská změna. A chápu, že tam obecně chce dostat víc dovedností a kompetencí, které sedí k současné době (a nejspíš i k té, která přijde). Ale myslím si, že ani on ve skutečnosti VV a HV zrušit nechce (a jsem zvědavá, zda mi na konci tohoto textu dá za pravdu).

Já o sobě říkám, že se věnuji estetickému vzdělávání (dospělých), takže se k tomu chci a vlastně potřebuju vyjádřit trochu víc.
Asi to dneska bude delší…

Ondřej Šteffl na svém FB profilu 6. dubna 2025 napsal:
Čína od září zařadí výuku AI do školních osnov,  (cituji @Miloš Čermák)  https://www.channelnewsasia.com/…/china-schools-ai…

Základní a střední školy v Pekingu budu vyučovat AI, za minimum se bude považovat osm hodin ročně. Školy si můžou vybrat mezi tím, že zavedou AI jako samostatný předmět, anebo budou látku integrovat do již existujících předmětů, jako jsou IT nebo přírodní vědy.

AI vzdělávání bude odstupňované – na základní škole se zaměří na “probuzení AI myšlení”, zatímco na střední škole přejde k praktickým aplikacím a inovačním metodám.

Čínské úřady plánují spolupráci s předními podniky, univerzitami a výzkumnými institucemi na vývoji společných AI kurzů a implementaci AI nástrojů do výuky.

Součástí plánu je i výuka etiky AI, která má vést studenty k “vědeckému, rozumnému a opatrnému” používání generativních AI nástrojů. Pro výuku budou vybráni [opraveno PZ] učitelé se zájmem o AI a se základy v tzv. STEM oborech (přírodní vědy, technologie, inženýrské obory a matematika).”

Střih:

Přesná citace z výše zmíněného podcastu zní:

“Já bych z našeho systému klidně vyhodil všechny výtvarky, hudebky a podobný nesmysly, ty jsou úplně k ničemu pro reálný život, ale nahradil to ze začátku i kdyby jen 10 hodinama ročně mediální gramotnosti, AI gramotnosti, nemluvě o finanční gramotnosti…” 

Takže pryč s hudebkou a výtvarkou a šup s AI do škol? O co jde?

K čemu nám ty výchovy ve škole jsou a k čemu by být mohly?

To je poměrně zajímavá otázka a já vám nabídnu jen a jen svou odpověď, jen a jen svůj pohled a zkusím to hodit do bodů, které postupně rozeberu:

1) Tvoření rukama a možnost poznat kreativní obory a doslova si je osahat je nenahraditelná. Rozvoj motoriky je podstatný pro kde co, od rozvoje řeči, pro rozvoj myšlení i mentální pohodu. Tam všude hraje nějakou roli, většinou nezanedbatelnou. I proto dosud zůstaly estetické výchovy součástí školního kurikula. V některých zemích je podobná výuka ještě posilována, protože víme, že rozvoj kreativního myšlení se přenáší, propisuje i do dalších oborů. JENŽE se to musí učit dobře.

2) Seznamovat se s umění je skvělá cesta, jak pochopit diverzitu. Napříč kulturami, napříč věkem, styly i individualitami. Umění je esencí toho, čemu říkáme svobodný prostor. A rozhodně tím nemyslím seznamy děl a autorů. Myslím tím, že se učíme číst obrazy, rozumět tomu, že jedna věc může mít tisíce podob a že obrazy odráží svou dobu třeba i volbou námětu, že umění odráží dokonce i technologický pokrok své doby, že… je prostě zprávou o lidech a pro lidi. Nezaměnitelným a nenahraditelným způsobem vidění a myšlení.

3) Aktivní tvoření, sahání na materiály, vytváření zvuků, pohyb v rytmu… tohle všechno často mnohem lépe, než hod do dálky na známky umožňuje smysluplný kontakt se svým tělem, se svými emocemi, poskytuje potřebné stimuly našim smyslům. Soustředěný poslech zapojuje úplně jiná centra v mozku, než poslech jako kulisa. Tohle nám chybí v současné době moc, nejen ve škole, ale i nám dospělým, protože… 

4) …tvoření a aktivní zapojení do něj je antistresová aktivita. A je to aktivní způsob relaxu. Zapojuje překvapivě významné části mozku. Ale i kdyby si děti jen chvíli vybarvovaly, je to něco, co nás usadí, zklidní… a za co si jako dospělí často platíme.
Jedním z příkladů jsem i já a “moje” wabi-sabi, jedna z možných cest návratu ke smyslům, umění zastavit se a zpomalit. 

Mimochodem, zpomalit a zbystřit potřebujeme umět i proto, že je to jeden ze základů schopnosti kritického posuzování informací! Konzumujeme rychle. Cvičit pozornost se vyplácí.

Zatím jsem napsala takové ty lehké přínosy estetických oborů, které ne vždycky vidíme jako důležité. Tak přidám pár dalších.

5) Výtvarné myšlení je vizuálním myšlením. Nejenže výtvarka může být maximálně mezioborový předmět, ale má ve své kompetenci i obrovskou část mediální gramotnosti. Jak často si uvědomíte, že i obrázky jsou informace? A že jsou vlastně první informační zdroj, se kterým se učíme zacházet? Že obrázky “čteme” o celé dlouhé roky dřív, než písmena? A učíme se nad nimi přemýšlet? Učíme se skutečně obrazy číst? Umíme se dívat? Umíme u toho použít kritické myšlení? Chápeme, jak může dobře zvolený a upravený obrázek pomoci (kon)textu kolem? Jak může jeho vyznění úplně proměnit? Že se takto dělají i zábavná videa na TikTok nebo Instagram, že záleží doslova na úhlu pohledu? Že se tak ale dělá i propaganda? Že vizualita je pro naše myšlení zásadní? Od dopravních značek, piktogramů až po porozumění rozdílu mezi ilustračním a manipulativním obrázkem/videem?
Umět koukat na obrázky = stejná dovednost uplatnitelná pro malovaný obraz, fotku i AI generovaný produkt (vč. deepfake). 

Můj kurz Bystré oko sice není geniální, chce spíš ukázat směr, kterým můžeme jít, abychom se všechno tohle mohli učit, ale je jeden z mála, o kterých vím, že je dostupný takhle veřejně. Moje kurzy jsou obecně takové metakurzy, ukazují cesty, neučí chůzi krok po kroku. Od toho jsou ty soustavnější záležitosti, ehm, třeba škola.

6) Hudba mimochodem umí možná ještě víc. Hudba s sebou nese obrovsky silné emoce. Představte si video, které nese děsivé záběry, pomalý hlas, který říká strašné věci, dramatická a smutná hudba jako podkres. Střih. Optimistické a milé záběry, tón hlasu znějící úlevou a nadějí, apeluje na vás, hudba sílí, ale je optimističtější a radostnější… To první bude, když budete volit ty druhé, to krásné bude, když budete volit nás. Stejnou moc, jakou má hudba ve filmu, má i v jakémkoliv jiném videu. A písnička? Víte, jak snadno si zapamatujete slova, když je k nim chytlavá melodie a dobře rozpoznatelný rytmus?Jak dobře si ji vryjete do mysli… Učíme se o tom? Víme, kdy je hudba a vizualita a umění a cokoliv z toho fajn a kdy už ne? A kde se o tom sakra jinde máme dozvědět? Ve veřejném prostoru jsou tohle témata v lepším případě opomíjená, v horším ponižovaná.

7) 8h AI ročně není až tak moc. Je to zajímavý nápad a umím si představit i adekvátní rozložení zábavy, poučení a rizik. A nevidím jediný důvod, proč by to nemohlo být jako SOUČÁST právě výchov. Perfektně to do nich sedí. Výchovy totiž už z podstaty věci mají předávat kompetence, hodnotové myšlení, prostor pro debatu, sdílení, prožívání a reflexi toho všeho. Nehledě na to, že AI může být použité jako skvělý nástroj pro tvorbu estetických produktů. Už se to ostatně děje. Kvalita bývá občas dost šílená (protože chybí obecná estetická výchova), ale tím spíš by se tomuhle nemuseli učitelé estetických oborů vyhýbat.

A OSTATNÍ OBORY A JEJICH UČITELÉ BY MĚLI MÍT ZÁJEM S UČITELI VÝCHOV NA TOMHLE SPOLUPRACOVAT. A vice versa.

Snad nejsem jediná, kdo si myslím, že tohle je ideální představa o tom, jak probíhá vzdělávání, že se na tom učitelé tak nějak podílí společně, ne odděleně. Tam, kde to takhle funguje, mají skvělé klima i výsledky.

8) Přihřeju si ještě jednu svou polívčičku, ale i témata jako vkus a kýč (a hlavně to, jak estetické preference a porozumění souvisí se schopností rozumět informacím a světu, jsou vlastně jednou z verzí sociálního výtahu.


Vtip je v tom, že víceméně všechny obory/předměty ve škole lze libovolně propojit. Lze do nich i zakomponovat víceméně libovolná témata. A tohle je docela práce. Většina českých učitelů na tohle nebývá trénovaná, neumí ani takto pracovat v týmu, nemají na to vlastně ani prostor časový a nemají ani možnost dostatečné externí podpory pro takové kroky (které je třeba dělat na míru prostředí, té které škole, třídě…).

Mluvší z podstactu chce do škol víc smysluplných aktivit, víc aktuálních a výhledově užitečných kompetencí… Ale ony už v RVP jsou. Dlouho. Problém je jinde. Stále není standard, že by se tak u nás učilo. Důvodů je hromada, jedním z nich je i to, že neustálé změny ve školství a hádky napříč politickým spektrem v podstatě znemožňují rychlejší systémovou proměnu, nedá se jít jedním směrem dost dlouho a záměrně a většinou pro inovace stále chybí potřebná míra podpory (a i ta už existuje, asi navzdory politikům, ale není plošná a neustálá a konzistentní).

V jednu chvíli pán v podcastu zmínil, že AI generátory obrázků jsou snem všech trojkařů.
Myšleno trojkařů z výtvarky. Tohle přesně odkazuje na to, že stále má mnoho dětí (ano, i desítky let po tom, co mluvčí podcastu ZŠ opustil) podobnou zkušenosti. Trojky, i pětky z výtvarky, z hudebky, tělocviku.
Ale… Opravdu nemusíme škrtnou předmět jen proto, že někteří učitelé své obory a sami sebe neposouvají. Vylili bychom vaničku s velmi cenným dítětem.

Mimochodem, trojku z výtvarky jsem dostala i já. Ve třetí třídě. Jinak premiant, šprt. Dcera velmi dobré výtvarnice (místní naplaveniny). Podle mamky ťuňťa, přílišná pečlivka. Tak jsem se jednou u podzimního obrázku odvázala. Namalovala jsem pole, brázdy a kolem poloholé stromy se zbytky barevných listů (jo, už tehdy jsem měla tuhle estetiku ráda). A pak jsem si rozmíchala hodně ředěnou bělobu a nad polem vyčarovala mlhu. Cáry mlhy. Byla jsem na sebe docela dost hrdá. Mělo to skvělou atmosféru. A pí. uč. mi napálila trojku za nepečlivou práci. Mamka doma ovšem nad obrázkem jásala radostí a asi tušíte, co mi na školní hodnocení řekla. Jaké si z příběhu vezmete ponaučení, nechám na vás.

Výtvarku a hudebku můžeme ve školách klidně nechat.

Co ale můžeme chtít, kam bychom mohli směřovat, je právě proměna způsobů výuky od šablonovitého tvoření, ignorování technologií a nesmyslného výkonového hodnocení a porovnávání dětí mezi sebou někam, kde bude tvorba dávat smysl v kontextu celého školního kurikula a toho, jaký bychom chtěli ideálně vidět profil absolventa běžné české ZŠ.

A tam je cest milion. A na každé škole by to šlo jinak a stejně by se mohl trefit přibližně stejný cíl. Ovšem s nějakou obecnou představou, co by školy neměly cestou minout – ona i ta vizuální gramotnost jde učit na obyčejných knížkách a s jedním počítačem, ale bylo by fér v tomhle ohledu postupně vyrovnat technologickou vybavenost škol a digitální kompetence učitelů.

Podporovat učitele v mezioborové spolupráci. Umožňovat jim kvalitní další a rozšiřující vzdělávání. Zvyšovat jejich kompetence i profesní sebevědomí.


Učitelé mají často nulovou zkušenost s tím, že skutečně jen a jen oni sami staví vzdělávací obsah. Ani ze pedagogických fakult nebo později od ředitelů nejsou zvyklí na to, že mají plnou zodpovědnost za svoje hodiny. Sama to znám a to jsem učila v dost svobodném prostředí. Nejistota, jestli nedostanete přes prsty nebo tím nebudou nějak trpět později vaši žáci, je veliká.

Každopádně, pokud se vrátíme zpět k AI a dalším rolím výchov, i pro učitele, kteří by rádi podobná témata do svých předmětů zařazovali a sami neví jak, existuje už řada materiálů a webů, odkud lze brát.

ZŠ by měla v ideální případě fungovat jako otevřená nabídka světa, do které se sice nikdy nevejde všechno, ale lze tam poznat alespoň kousek z těch nejzákladnějších oblastí. Získat kompetence, které mi potom pomůžou na individuální cestě, trochu znalostí, které vím, abych k nim mohl dohledávat další, schopnost zacházet s informacemi (bez ohledu na technologii, je fuk, jestli je to kniha nebo digitální zdroj, principy tam platí stále stejné), slušnou úroveň sebepoznání a odvahu se ptát.


Tady uvádím některé z odkazů, které by mohly být zajímavé:

2 roky starý článek, který ale popisuje stále existující výzvy, které platí nejen pro v něm zmíněnou výuku ČJ, ale můžeme je vztáhnout i na VV a vlastně na jakýkoliv jiný předmět. Průřezová témata jsou obrovský přínos, ale jsou náročný pro učitele a jeho přípravu a dost možná i proto nefungují tak, jak bychom rádi.
https://kopeckykamil.cz/index.php/blog/330-medialni-vychova-neni-jen-prurezove-tema-naopak-je-klicovou-soucasti-vzdelavani-a-mela-by-byt-naprostou-prioritou-je-to-ale-opravdu-tak

Že mediální výchova není ani u nás žádnou novinkou, se můžete podívat zde:
https://www.npi.cz/images/podkladov%C3%A1_studie/medialni_vychova.pdf

Namátkové materiály a podpora pro výuku mediální nebo AI výchovy:
Učitel21:
https://www.ucitel21.cz/post/n%C3%A1m%C4%9Bty-pro-v%C3%BDuku-medi%C3%A1ln%C3%AD-v%C3%BDchovy

Inkluzivní škola:

https://inkluzivniskola.cz/prirucka-medialni-vychovy-pracovni-listy/

ČT edu a pomoc s mediální gramotností.

https://edu.ceskatelevize.cz/hledani?q=medi%C3%A1ln%C3%AD+gramotnost&tab=pracovni-listy

E-bezpečí:
https://www.e-bezpeci.cz/

AI dětem:

https://aidetem.cz/

Celý problém tedy nejsou ani RVP ani revize, ale podpora učitelů, jejich práce, jejich vzdělávání, supervize, podpora a ocenění. Protože po nich chceme hodně, chceme také významné změny ve výuce a máme k nim dokonce i podklady, materiály… ale chybí čas a podpora a motivace pro vzdělavatele našich dětí. Když se podíváme na školskou politiku, neustálé změny, chaos a nestabilitu, neexistenci shody na vizi napříč politickým spektrem, která znemožňuje dlouhodobější práci a požadovanou změnu, tak se moc nemůžeme divit tomu, co máme… A mnohdy máme hodně. Jen ne díky školské politice, ale jí navzdory.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *